Wersja do wydrukuSend by emailWersja PDF

Kino Prostestu - nowa sekcja 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Zapraszamy widzów do współtworzenia identyfikacji wizualnej

7 kwietnia 2017

Chcesz zmieniać siebie i świat czy jest Ci wszystko jedno? Jak reagujesz na zjawiska budzące twój sprzeciw? Walczysz o to, na czym ci zależy? Jak daleko jesteś gotowa/gotów posunąć się w tej walce? To pytania, jakie stawiają autorzy filmów nowej sekcji festiwalu  T-Mobile Nowe Horyzonty: KINO PROTESTU. Sens rewolty, jej formy i konsekwencje będą osią tegorocznej edycji wydarzenia.

 

W epoce gwałtownych nacjonalistycznych zwrotów i cichych antyliberalnych rewolt (Brexit), którym towarzyszy fala największych od lat demonstracji - by wymienić tylko polskie i amerykańskie marsze kobiet, wielkie antyrządowe manifestacje w Bukareszcie czy Sao Paulo, czy też studenckie bunty we Francji i RPA; chcemy przyjrzeć się związkom Kina i polityki. Kina i terroru. Kina i protestu. Zadać pytanie o to, na czym naprawdę polega rewolucyjny potencjał filmowego medium i kiedy rzeczywiście kamera staje się narzędziem walki – mówi Małgorzata Sadowska, kuratorka sekcji KINO PROTESTU.

 

Jakie filmy zostaną w niej zaprezentowane? Dzieła kinowych rewolucjonistów, radykałów formy i gestu, w tym Masao Adachiego, któremu słowo ”Akcja!” kojarzyło się z partyzanckim wezwaniem do działania. Reżyser nie tylko filmował w latach 70. działania Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny, ale zamienił kamerę na karabin i wstąpił w szeregi uchodzącej za organizację terrorystyczną Japońskiej Czerwonej Armii, by w Libanie walczyć po stronie LFWP. Nakręcony po przeszło trzydziestu latach milczenia Prisoner/Terrorist (Yûheisha – Terorisuto, 2007), którego bohater wzorowany jest na postaci Kôzô Okamoto, odpowiedzialnego między innymi za masakrę na lotnisku w Tel Avivie w 1972 roku; to rozliczenie z tamtym okresem życia.

 

Kino buntuje się nie tylko przeciwko zjawiskom politycznym i ideologiom, nie zgadza się także z powszechną komercjalizacją sztuki, walczy o prawo do autorskiej wizji. Jak wybitny kanadyjski dokumentalista Sylvain L'Espérance, który w trwającym aż 285 minut Pokonać noc (Combat au bout de la nuit, 2017) ucieka się do siły poezji, aby oddać ożywczą moc przebudzenia odruchów solidarności, jaką przyniósł ekonomiczny i polityczny kryzys w Grecji. Podobnie Mary Jirmanus Saba w nagrodzonym nagrodą FIPRESCI na ostatnim Berlinale Uczucie silniejsze niż miłość (Shu'our akbar min el hob, 2017), wracając do zapomnianych strajków w libańskich fabrykach tytoniu i czekolady, przywołuje rewolucyjnego ducha kina lat 70., zastanawiając się nad wywrotowym potencjałem współczesnego kina.

 

W obrębie samego kina znaleźć możemy

ruchy kontestacyjne – kolektywy artystyczne, które ponad kult autorstwa przedkładały potrzebę solidarnego współdziałania.  Jednym z ważniejszych przykładów takiej kolektywnej twórczości jest film Daleko od Wietnamu (Loin du Vietnam, 1967 - film pokażemy w odrestaurowanej wersji) – wybitny, silny, spójny wielogłos, klasyczny przykład kina zaangażowanego, nawet propagandowego; dzieło siedmiorga reżyserów: Agnès Vardy, Jean-Luca Godarda, Chrisa Markera, Alaina Resnaisa, Williama Kleina, Jorisa Ivensa, Claude’a Lelouche’a. Wraz z tym seansem przywołamy pytania o to, na ile kino może wpływać na rzeczywistość, a także o granice artystycznych kompromisów dokonywanych w imię ideowej jednomyślności.  

 

Potencjał twórczego kolektywu testować będziemy za sprawą przygotowywanych przy okazji festiwalu warsztatów. Sekcja KINO PROTESTU jest bowiem dla nas pretekstem, by zaprosić naszych widzów do dzielenia się z nami własnymi emocjami, doświadczeniami, frustracjami i gniewem. Chcemy włączyć was do współtworzenia tegorocznej odsłony wydarzenia - jego identyfikacji wizualnej. Pod okiem Kobasa Laksy, artysty sztuk wizualnych, mistrza kolażu, powstaną plakaty promujące 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

 

Postanowiliśmy zaprosić do współpracy widzów i fanów festiwalu, tak powstał pomysł na warsztaty z fotomontażu. Uczestnicy będą mieli okazję stworzyć prace z kadrów filmowych i zdjęć, które posłużą do powstania jedynego w swoim rodzaju plakatu, a może nawet kilku. Warsztaty będą wykorzystywały tradycyjne techniki z użyciem nożyczek, taśmy klejącej i rwanego papieru fotograficznego. Analogowa ekspresja dobrze oddaje charakter tematu tegorocznych Nowych Horyzontów – tak o swoim udziale w projekcie mówi Kobas Laksa.

 

Zapisy na warsztaty startują dziś! Zgłoszenia na warsztaty w Warszawie (4 kwietnia) można dokonać klikając w ten link, we Wrocławiu (6 kwietnia) – klikając w ten link lub telefonicznie pod nr tel. 48717353925 (możliwość odstępna tylko dziś w godzinach 16.00 – 18.00). Liczba miejsc na warsztatach jest ograniczona, o uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.

 

 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 3 - 13 sierpnia we Wrocławiu. Więcej informacji o programie festiwalu, Kinie Protestu oraz sprzedaż karnetów festiwalowych na www.nowehoryzonty.pl