Wersja do wydrukuSend by emailWersja PDF

7. Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski

Obrazek
23 sierpnia 2017

Śmieszno-smutne historie o trudach i pięknie codzienności, narodowych traumach i wchodzeniu w dojrzałe życie. 7. edycja Sokołowsko Festiwal Filmowy Hommage à Kieślowski zgłębia tajniki sztuki ironii i humoru w europejskim kinie. Festiwal rusza 7 września w Sokołowsku. Gośćmi tej edycji będą m.in. Kazimierz Kutz, Krzysztof Piesiewicz, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Zanussi, Andrzej Titkow, Piotr Jaxa, a także Maria Kieślowska, sprawująca patronat honorowy nad festiwalem.

Co roku Sokołowsko, malownicza miejscowość koło Wałbrzycha i ważne miejsce w życiu Krzysztofa Kieślowskiego obchodzi święto kina. W tym roku, od 7 do 10 września, festiwal odsłoni tajniki sztuki humoru i (auto)ironii w kinie polskim lat dziewięćdziesiątych. Projekcje festiwalowe odbywają się
w opisanym przez Kieślowskiego w jego „Autobiografii” Kinoteatrze ZDROWIE, w sali multimedialnej Laboratorium Kultury Fundacji IN SITU i w kinie plenerowym przed byłym Sanatorium dr. Brehmera.

Program festiwalu

Na program festiwalu składają się trzy sekcje. Sekcję Re:Interpretacje (fabuły europejskie) otworzy przedpremierowy polski pokaz wybitnego filmu węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi – metaforyczny obraz „Dusza i ciało” („On Body and Soul”), który zachwycił zarówno widzów, krytykę filmową, jak i jury 67. MFF w Berlinie i zdobył najważniejszą nagrodę Berlinale – Złotego Niedźwiedzia. Kino tworzone przez kobiety to również „Pożegnanie z Europą” („Stefan Zweig: Farewell to Europe”). Maria Schrader, sławna aktorka i reżyserka niemiecka, opowiada w swym najnowszym filmie o tragicznych skutkach emigracji politycznej Stefana Zweiga, pisarza austriackiego. Głośny czesko-słowacki film „Brud” („Filthy”) Terezy Nvotovej to przykład kina zbuntowanego, rozliczającego się z mechanizmami obojętności wobec różnych form przemocy. Czeskie kino jest szczególnie silnie reprezentowane na tegorocznym festiwalu. Obok nowego filmu Bohdana Slámy „Baba z lodu” („Ice Mother”), czesko-słowacko-francuskiej koprodukcji, festiwal pokaże także polsko-czeską koprodukcję „Droga do Rzymu” („Journey to Rome”) w reżyserii Tomasza Mielnika, absolwenta czeskiej FAMU, oraz ostatni film Petra Zelenki, jednego z najbardziej twórczych dramaturgów, scenarzystów i reżyserów kina europejskiego, pod tytułem „Zagubieni” („Lost in Munich”) rozliczający się, z typową dla Zelenki inteligencją, ironią, humorem i zamiłowaniem do charakterów tragikomicznych i chaplinowskich wręcz sytuacji bez wyjścia, z narodową traumą Czechów – traktatem monachijskim. Serbska komedia o czwórce aktorów nieudaczników pt. „Stado” („Herd”) w reż. Nikoli Kojo uzupełnia spojrzenie Zelenki, bawiąc się odwiecznym tematem nieprzystawalności sztuki do realiów polityki.

Kuratorem sekcji Re:Interpretacje jest Dorota Paciarelli, od

2016 roku również dyrektor ds. programowych.

Wyraźny profil pokazuje tegoroczna sekcja dokumentalna Bez Fikcji!, prowadzona przez filmoznawcę UAM w Poznaniu, Piotra Pławuszewskiego, stawiającego na spotkania z codziennością widzianą oczami młodych twórców. W tym roku dominują w programie obserwujące uważnie i badające przestrzeń międzyludzką polskie dokumentalistki młodego pokolenia: „Nauka” („Education”) Emi Buchwald, „Więzi” („Close Ties”) Zofii Kowalewskiej, „Trzy rozmowy o życiu” („Three Conversations on Life”) Julii Staniszewskiej, „Polonez” („Polonaise”) Agnieszki Elbanowskiej oraz „Pani Rena od Aniołów” („Miss Rena of Angels”) Aleksandry Folczak. Świat duchowy, wewnętrzne zmagania z niedoskonałościami ciała i psychiki, próby przezwyciężenia norm, które ograniczają naszą wolność, i dążenie do osobistego szczęścia podejmują filmy „Zwyczajny film autystyczny” („Normal Autistic Film“) Miroslava Janka, nagrodzony na festiwalu w Wenecji włoski dokument kinowy „Liberami” w reż. Federiki Di Giacomo oraz włoski dokument nie tylko dla mężczyzn pt. „Crazy for Football: The Craziest World Cup” w reż. Volfanga De Biasi.

W sekcji Hommage à Kieślowski festiwal kłania się twórcom polskiego kina i mistrzom szkoły polskiej, twórcom, których cenił i którzy mieli na niego także wpływ artystyczny. Obok obrazów takich jak: „Dekalog X”, „Trzy kolory: Biały” („Three Colors: White”) Krzysztofa Kieślowskiego festiwal przypomni kultową historię filmową pt. „Zawrócony” („Reverted”), na którego pokaz osobiście zaprosi reżyser filmu i scenarzysta, były senator RP, Kazimierz Kutz. Gościem specjalnym tej edycji będzie Zbigniew Zamachowski – aktor, o którego niezapomnianych kreacjach i drodze artystycznej, doświadczeniach w pracy z Kieślowskim, Kutzem, ale i reżyserami zagranicznymi oraz fascynacji teatrem rozmawiać będą Kazimierz Kutz i zaproszeni goście.

Debaty, spotkania i panele dyskusyjne

Pokazom towarzyszą spotkania z twórcami i filmoznawcami, krytykami filmowymi, debaty z udziałem reżyserów, scenarzystów, aktorów, montażystów i producentów prezentowanych filmów oraz z przyjaciółmi Kieślowskiego, wśród których w tym roku będą m.in. Krzysztof Zanussi, Andrzej Titkow i Piotr Jaxa

Wybitni polscy twórcy filmowi: Kazimierz Kutz, Krzysztof Piesiewicz i Zbigniew Zamachowski w rozmowach po projekcjach filmów „Biały” (1994), „Zawrócony” (1994) i „Dekalog X” (1988) odniosą się do tła historyczno-społecznego, w jakim tworzyli swoje filmy, i rzeczywistości tamtych lat.

W tym roku odbędzie się również „Remanent kina czeskiego”, rozmowa o kinie czeskim dedykowana cenionej na całym świecie czeskiej poezji codzienności i próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, jakie jest dzisiaj młode kino czeskie.

Ważnym punktem festiwalu będzie Forum im. Krzysztofa Kieślowskiego, będące miejscem debat o społecznych i kulturowych przemianach zachodzących w Europie, w ramach którego spotkają się z widzami m. in. Krzysztof Piesiewicz i Kazimierz Kutz.

Pełny program festiwalu wraz z godzinami projekcji jest dostępny na stronie www.hommageakieslowski.pl.